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SENATOR SMITH: Would you think it a desirable thing to have as part of the equipment of a vessel a permanent buoy made, as far as it could be so made, of indestructible material, fastened to an indestructible chain or wire, so that in the event of a ship sinking at sea that buoy might register on the surface of the water its exact burial spot? MR. MOORE: It is quite possible to do that kind of thing, unless, of course, the chain—you mean to attach that to the wreck? SENATOR SMITH: Yes. MR. MOORE: You see, there is such a tremendous depth— SENATOR SMITH (interposing): I understand this boat is in 2 miles of water? MR. MOORE: Yes, sir; over 2,000 fathoms of water. . . . SENATOR SMITH: Can you think of anything that will throw any light on this sad affair that you have not already spoken of? MR. MOORE: As to the way the ship struck the berg or anything of that kind? SENATOR SMITH: Yes; any information that would help us. MR. MOORE: My theory would be that she was going along and touched one of those large spurs from an iceberg. There are spurs projecting out beneath the water, and they are very sharp and pointed. They are like a jagged rock. My idea is that she struck one of those on her bilge, and that she ran along that, and that opened up her plates, the lining of her plates, and the water came in; and so much water got in that I think her bulkheads could not stand the strain, and she must have torn herself at a speed like that, because apparently her speed through the water was not stopped very much immediately, and, of course, that was a tremendous body, and she must have struck along on her bilge and opened herself out right along as far as the engine room, sir. SENATOR SMITH: Have you studied the plan of the Titanic at all? MR. MOORE: No, sir. SENATOR SMITH: This opinion you are giving is the result of your own diagnosis? MR. MOORE: Yes, sir; that is what I should say, sir. Of course, I have been fortunate myself. I have never yet had any injury from ice, although I have been master in this trade for a very long time. . . . |
LE SÉNATEUR SMITH : Pensez-vous qu’il serait souhaitable d’avoir, dans l’équipement d’un navire, une bouée permanente en matériau indestructible, attachée à une chaîne ou à un fil indestructible, afin que, en cas de naufrage d’un navire en mer, cette bouée puisse enregistrer à la surface de l’eau son lieu de disparition exact? M. MOORE : Il est tout à fait possible de faire ce genre de chose, à moins, bien sûr, que la chaîne — vous voulez dire de l’attacher à l’épave? LE SÉNATEUR SMITH : Oui. M. MOORE : Voyez-vous, il y a une telle profondeur... LE SÉNATEUR SMITH (interposition) : Je crois comprendre que ce bateau est dans 2 miles d’eau (3.800 m)? M. MOORE : Oui, monsieur; plus de 2 000 brasses d’eau [...] LE SÉNATEUR SMITH : Pouvez-vous penser à quelque chose qui jetterait la lumière sur cette triste affaire dont vous n’avez pas encore parlé? M. MOORE : Comment le navire a-t-il heurté l’iceberg ou quoi que ce soit de ce genre? LE SÉNATEUR SMITH : Oui; toute information qui pourrait nous aider. M. MOORE : Ma théorie serait qu’en se déplaçant, il aurait touché l’un de ces grands éperons d’un iceberg. Il y a des éperons qui se projettent sous l’eau, et ils sont très pointus. Ils sont comme un rocher déchiqueté. Mon idée est qu’il a frappé un de ceux sur sa coque, et qu’il a couru le long de celle-ci, et qui a ouvert ses plaques, la doublure de ses plaques, et l’eau est entrée; et il est entré tellement d’eau que je pense que ses cloisons ne pouvaient pas supporter la tension, et il a dû se déchirer à une telle vitesse, parce qu’apparemment sa vitesse à travers l’eau n’a pas été tellement arrêtée immédiatement, et, bien sûr, c’était un corps énorme, il a dû heurter sa coque et s’ouvrir jusqu’à la salle des machines. LE SÉNATEUR SMITH : Avez-vous étudié le plan du Titanic? M. MOORE : Non, monsieur. LE SÉNATEUR SMITH : Cette opinion que vous donnez est le résultat de votre propre diagnostic? M. MOORE : Oui, monsieur; c’est ce que je devrais dire, monsieur. Bien sûr, j’ai moi-même eu de la chance. Je n’ai jamais eu de blessure causée par la glace, bien que je sois maître dans ce métier depuis très longtemps [...] |
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